Sonar


Een goeie radiospot:
hoe werkt dat?

“Empathie is de sleutel om een gevoelige snaar te raken.”

Dagelijks passeren er talloze reclamespots op de radio. Maar voor hoeveel ervan spits je echt de oren? Expert Philip Maes maakt van radiospots fijne luisterintermezzo’s en bracht dat eind vorig jaar perfect in de praktijk met een reclamespot voor Lapperre. Speciaal voor Salsa vertelt Philip hoe hij te werk gaat.

Het WK kameelkussen

Philip Maes maakte eerder al radioreclames voor onder meer Pizza Hut. “Onverstaanbaar lekker”, klonk het toen. Letterlijk, want de stemacteur had overduidelijk een heerlijk stuk pizza in de mond. Ook voor A.S. Adventure ging Philip al aan de slag. Herinner je de open kampioenschappen onweervliegeren, om promotie te maken voor de onweeruitrusting van de outdoorspecialist. Of het radioverslag van het WK kameelkussen, een uitnodiging voor de avontuurlijk aangelegde reiziger om ook eens bij A.S. Adventure binnen te vallen.


Verrassend herkenbaar

“De opdracht die ik van Lapperre kreeg: maak een radiospot die blijft hangen, die vooral wordt geassocieerd met plezier en enthousiasme en die ons merk een echte boost kan geven”, vertelt Philip Maes. In ruil kreeg Philip de nodige creatieve vrijheid, mét resultaat. De radiospot was sinds eind 2018 wekenlang te horen op Radio 2. “De Celloconcerto’s van Haydn: héérlijk! Tenzij uw oren de hoge tonen missen.” En dan klinkt de muziek plots niet meer zoals het hoort. Heel herkenbaar, en een duwtje in de rug voor vele luisteraars om hun gehoor te laten checken.


Elke seconde telt

Er is heel weinig tijd om een bepaalde sfeer te scheppen of een setting te creëren. Bovendien kan je in een radiospot enkel werken met geluiden en woorden om een verhaal te vertellen, maar ook met welgemikte stiltes. Als je het goed doet, wordt een radiospot geniaal in zijn eenvoud”, vat Philip samen. Wat je hoort, moet dus helder en vooral herkenbaar zijn. Voor de Lapperre-radiospot ging Philip daarom in de schoenen staan van iemand die minder goed hoort. “Hoe klinkt de wereld voor iemand met gehoorproblemen? Wat doet dat met je sociale leven, met je emoties? Zo begonnen de ideeën te rijpen. Wat als we bepaalde tonen wegfilteren van geluiden die zó mooi zijn dat ze je tot tranen toe kunnen beroeren, zoals de Celloconcerto’s van Haydn en het Te Deum?”


“De radiospot van Lapperre is minstens even relevant voor de partner, de familie en de vrienden van slechthorenden. Zo ervaren ook zij wat gehoorproblemen doen met een mens.”

De magische formule?

Philip Maes: “Empathie is het sleutelwoord. In het geval van een opdrachtgever als Lapperre betekent dat: je inleven in de leefwereld van mensen met gehoorproblemen. Daarop heb ik voortgeborduurd. Wat schiet er nog over van de emoties die opera of klassieke muziek oproepen als je niet goed hoort? Kan je er dan nog van genieten? En hoe zou diezelfde muziek klinken als je een hoortoestel draagt?” Veel beter, horen we in de radiospot van Lapperre. Het verschil is zó duidelijk dat het onvermijdelijk een gevoelige snaar raakt.


Een radiospot voor iedereen

“De Lapperre-spot is minstens even relevant voor de partner, de familie en de vrienden van slechthorenden. Voor hen is het immers belangrijk om te kunnen ervaren wat gehoorproblemen doen met een mens. Bovendien is het netwerk van iemand met een verminderd gehoor cruciaal om hulp te zoeken. Zij kunnen het probleem immers helpen herkennen en zo mee de stap zetten naar een oplossing. Als een radiospot daarbij kan helpen, is dat heel mooi meegenomen.”

“Als een radiospot mensen kan overtuigen om aan te kloppen bij Lapperre, is dat mooi meegenomen.”

Deel dit artikel